- Tovar skladom-ihned k odberu!
- Bicykle
-
Komponenty
- Sady komponentov
- Radenie
- Prehadzovače
- Prešmykače
- Kazety
- Reťaze
- Brzdy
- Hlavové zloženia
- Predstavce
- Riadidlá a barany
- Omotávky a gripy
- Sedadlá
- Sedlovky
- Bowdeny a lanká
- Kluky a stredy
- Stredové zloženia
- Rámy bicyklov
- Pedále
- EPS – ELECTRONIC POWER SHIFT
- Náboje predné a zadné
- Kolesá a ráfiky
- Veltec kolesá a príslušenstvo
- Plášte a duše
- Príslušenstvo
- Výživa a nápoje
- Náradie
- Oblečenie na bicykel
- X-scooters
- Campagnolo
- Olmo
- Maxbike
Na čo si dať pozor!
Cyklistika je krásny šport určený pre všetkých. Začať s ňou môžete v podstate kedykoľvek, je však dobré vyhnúť sa niektorým pomerne častým chybám, ktoré sa v úvode veľmi hojne opakujú. Na väčšinu prídete postupom času sami, no prečo si to aspoň trochu neuľahčiť, keď sa dá…
Zlá výška sedadla
Jednou z najčastejších chýb u začiatočníkov je nesprávne nastavenie výšky sedla. V postate sa jedná o nastavenie, ktoré má najväčší vplyv na váš celkový výkon a komfort a ktorému sa oplatí venovať pár minút času. Príliš nízko a budú vás poriadne páliť stehná, príliš vysoko a budete sa na sedle „preklápať“, čo sa prejaví bolesťou chrbta. Samozrejme, úplne detailné doladenie je vždy otázkou času, no základný odhad je veľmi jednoduchý. Stačí, ak dáte kľuku do najnižšej pozície, sadnete si na sedlo a v prípade, že položíte pätu na pedál, mala by byť vaša noha takmer vystretá.
Vyraziť bez základných dielov na opravu
Aj keď sa na väčšine výjazdov nič nestane, vždy je potrebné mať so sebou základné veci na opravu. Tento fakt začiatočníci veľmi často podceňujú a je zbytočné si pokaziť celú jazdu tým, že nemáme veci na opravu defektu alebo napr. na utiahnutie sedlovky. Na druhej strane, netreba nosiť zbytočne veľa náradia, čo je zase opačný extrém. Náhradná duša (prípadne dve), montážna páka, minináradie (s nitovačom), pumpička a náhradné záplaty pre prípad skutočne veľkej smoly. Časť výbavy sa dá veľmi dobre upevniť na bicykel, prípadne odložiť do niektorej z množstva kapsičiek, ktoré sú na trhu k dispozícii. To by malo stačiť na 99% problémov, ktoré vás môžu zastihnúť.
Vyraziť bez vody a jedla
Veľmi časťou chybou pri začínajúcich cyklistoch je podcenenie príjmu tekutín a jedla. Presné množstvá sú samozrejme individuálne, veľmi často sa však stáva, že človek zabúda jesť a piť. Základom je pitný režim, kedy sa snažíme cca každých 15 minút vypiť 100-200 ml nápoja. Ideálne sú rôzne športové nápoje, ale pri kratších výjazdoch vôbec neuškodí ani čistá voda. Ak máte v pláne ísť dlhšie ako hodinu, určite si prihoďte do vrecka aj nejakú „traťovku“. Najmä zo začiatku, kedy ešte nemáme vybudovaný taký efektívny aeróbny metabolizmus, teda schopnosť využívať primárne tuk z vlastných zásob. Dobrým zvykom je každých cca 30 min. niečo menšie zjesť, čo nám pomôže predísť stavu úplného vyčerpania energetických zásob, ktorému cyklisti hovoria „hlaďák“.
Nedoplnenie energie po výjazde
Ďalšou chybou, ktorá súvisí s výživou, je dopĺňanie energie po výjazde. Veľmi často sa stáva, že po skončení výletu odložíme bicykel, osprchujeme sa a začneme sa hneď venovať iným veciam. Než sa potom dostaneme k jedlu, prejde pomerne dlhý čas, čo je dosť veľká chyba. Po každom, čo len trochu intenzívnejšom výjazde, by sme nemali zabudnúť okamžite doplniť základné živiny. Ideálny je špeciálny „potréningový“ nápoj, ale výborne poslúži aj ovocie, jogurt, prípadne nejaký sendvič – možností je skutočne veľa, no treba myslieť na fakt, aby toto jedlo dokázalo vaše telo ľahko tráviť. Ideálne je doplniť aspoň 50 g sacharidov (opäť závisí od vašej hmotnosti) a cca 20 g bielkovín. Tým dodáme telu základné živiny na naštartovanie regenerácie a získame čas na ostatné veci. Po nejakom čase by sme nemali zabudnúť na „klasické“ hlavné jedlo.
Príliš veľa – príliš skoro
Cyklistika je vo svojej podstate pomerne náročný šport – je to neprirodzený pohyb, ktorý musí telo vykonávať po dlhú dobu. Na druhej strane, je extrémne zábavná a návyková (a to je aj hlavný dôvod, prečo nás tak baví). Netreba však zabúdať na základnú vec. Zvyšovať záťaž postupne a hlavne pri tom vydržať. Nemôžete čakať, že po pár týždňoch jazdenia vydržíte bez problémov v skupine vytrénovaných jazdcov. Prípadne tam vydržíte, ale len po dobu pár minút. To je samozrejme demotivujúce, no v prvom rade si musíte vybudovať dobrý základ, čo trvá mesiace. Preto najmä zo začiatku je dobré vyrážať na výjazdy s podobne trénovanými alebo sólo, aby ste si mohli tempo kontrolovať podľa seba. Rovnako začínal každý z tých rýchlych jazdcov, ktorých vidíte preletieť okolo a vypracoval sa postupe. Hlavné je vydržať!